En resa till Paris och tid för mor-dotter bonding

Innehållsförteckning:

Video: En resa till Paris och tid för mor-dotter bonding

Video: ЕЙ ПОДРАЖАЛА МЭРИЛИН МОНРО# САМАЯ ЖЕЛАННАЯ АКТРИСА "ЗОЛОТОГО" ГОЛЛИВУДА# Рита Хейворт# 2024, April
Anonim

Missade en-i-ett-tiden med sin äldsta dotter, behandlade Maria Lally henne till en bondingresa till Paris …

Som de flesta mamma på två (eller fler) vet, är det svårt att komma ensam med din förstafödda. Sophia, nu fem, hade mig alldeles förrän strax före hennes tredje födelsedag när hennes lilla syster Rosie, nu två, kom och tog bort en stor bit av min tid, energi och uppmärksamhet.

Sömnlösa nätter åt sidan, en av de svåraste delarna av Rosies första år var hur mycket jag saknade ensam tid med Sophia.

Sedan dess har Sophia blivit en självständig, självförsörjande liten tjej som älskar skolan och har massor av vänner. Medan Rosie, som är en krävande tvååring, fortfarande kräver mycket uppmärksamhet.

Jag visste Sophia skulle älska de barnvänliga restaurangerna och sevärdheterna

Tidigare i sommar, när Sophia bröt upp för semestern, bestämde jag mig för att ta henne bort för en stund, bara vi två. Jag hade nyligen varit i Paris för arbete och medan stadsbrott och femåringar inte verkar som en uppenbar blandning visste jag att Sophia skulle älska de barnvänliga restaurangerna, sevärdheterna (hon älskade att höra om Eiffeltornet efter min resa) och viktigast av allt, bara vara med mig. Två timmars tågresa appellerade också.

Jag hittade ett ljuvt litet hotell som heter L'Hotel Tourisme Avenue (rekommenderas av en skolmamma), som var mindre än 10 minuters promenad från Eiffeltornet och omgivet av vackra små trottoarkaféer, kaféer och blomsterboder.

Den stora dagen kom och trots 5: e starten var Sophia upphetsad från det ögonblick som hon vaknade. Utan Rosie för att hålla ett konstant öga, försvann min stressiga mamma persona och Sophia, älska min odelade uppmärksamhet, var mer innehåll och välskött än jag någonsin hade känt henne.

Hon älskade Eurostar-turen och vi tuckade i croissanter och varm choklad, spelade "eye spy" och läste våra tidningar när vi spedde mot Paris.

Sophia provade sin nyutbildade franska på taxichauffören

När vi anlände tog vi en cab ride till vårt hotell och Sophia provade sin nyutbildade franska på taxichauffören (resan var en stor chans att lära ut sina grundläggande franska fraser, som hon plockade upp snabbt). Vi checkade in på hotellet, freshened upp och sedan slog staden. Första stoppet var Eiffeltornet, som hon älskade.

Vi tog sedan en två minuters vandring ner till floden Seine och köpte biljetter till en flodkryssning (cirka 15 euro). Den timlånga kryssningen längs floden gav en nu trött Sophia en chans att vila sina ben plus vi fick se flera sevärdheter som vi skulle ha kämpat för om vi hade gått, inklusive Notre Dame-katedralen, Louvren och Paris vackra broar.

Nästa morgon plockade vi upp varm smärta au choklad från ett bageri nära hotellet

Efter kryssningen hittade vi ett litet café med utsikt över floden och tucked i en sen lunch med pannkakor fyllda med smält choklad och banan. Sedan gick vi tillbaka till hotellet via Eiffeltornet där Sophia reste en ponny (20 minuter kostar 2 euro). Middag den kvällen var i ett av de härliga trottoarkaféerna i närheten av vårt hotell och nästa morgon tog vi upp varm smärta au choklad från ett bageri nära hotellet och tog en sista promenad runt Paris vackra gator.

När vi sprang tillbaka till London senare den dagen kunde jag inte vänta med att se Rosie men jag lovade mig själv att ta Sophia bort varje år för en underbar ensam tid (och Rosie också när hon är äldre) och lämna den stressiga mamma persona Bakom.

Behöver veta

• Var vi stannade: Tourisme Hotel Avenue, 66 Avenue de La Motte-Picquet, 75015 Paris, [email protected]. Från 84 euro per natt.
  • Hur vi kom dit: Eurostar driver en London St Pancras International till Paris service med returpriser från £ 72. Barnpriset börjar från £ 49 retur och barn under 4 år gamla reser gratis (ej tilldelad en plats). Besök eurostar.com eller ring 03448 224 777.

Topp 3 City-Break-with-Kids Tips:

• Planen! För barnen älskade min man Dan och jag att vandra runt städer utan plan och snubblade över vackra parker eller restauranger. Men med små behöver du en plan (även en lös) för att a) de kan inte gå i miles och miles och b) de blir uttråkade enkelt.
  • Lager upp på vatten. Gör inte det misstag jag gjorde och hamnar i mitten av Paris på en solig dag med en törstig 5-årig. Jag var tvungen att spendera 6 euro på en liten flaska vatten bara för att jag inte trodde att köpa en stor flaska för 1 euro i snabbköpet mittemot vårt hotell.
  • Skriv ner namnet och adressen på ditt hotell och behåll den i din handväska. Om du går vilse (eller glöm adressen) kan du skicka den till en taxichaufför.