Microsoft Band 2 Fitness Wearable Review

Innehållsförteckning:

Det ursprungliga Microsoft Bandet var inte en mästarklass i design. Del fitness tracker och delhandledsburna ASBO-tag, Microsofts första fördjupning i fitnessspårningsutrymmet var en nyfiken hodgepodge av hälsospårningssensorer, tvivelaktiga design och smartwatch-esque-funktioner. Det var ett ambitiöst, men ändå felaktigt, tillskott till fitnessbanans värld. Nu försöker Microsoft Band 2 att rätta till dessa fel.

REKOMMENDERAD: All Wearable Tech-täckning

Design

Det enda bekanta med Band 2 är dess smala rektangulära bildskärm. Nästan allt annat har förändrats, och till det bättre. Borta är plattskärmen och bulbous all-black designen från föregående modell. Remmen är nu väsentligt bredare, med en signifikant 3,5 mm, och en större krökt AMOLED-bildskärm tar det centrala steget.

Metallkanterna omger den ljusa, tydliga skärmen och rullar runt baksidan. Även den justerbara låsen är nu tillverkad av metall. Band 2 är förmodligen vad bandet borde ha sett ut i första hand.

Wrap det runt din handled, och den största förbättringen är omedelbart uppenbar - det är nu ganska bekvämt att bära. Metallspärren ger en stor mängd justerbarhet, och det bredare, mer pliantiska bandet betyder att det blir svårt att sluta att skära av blodtillförseln till din hand. Jag hittade att det ursprungliga Bandet var antingen för löst eller för hårt - och ofta obehagligt obehagligt - så det här är ett stort steg framåt.
En sak kvar är den proprietära laddningskabeln, även om Microsoft har anpassat designen. I stället för att fästa på baksidan av bildskärmen som med originalet snubblar det nu magnetiskt i slutet av bandet, med små plastproppar som hjälper till att hålla den på plats. De bästa nyheterna, men? Microsoft Band 2 debiterar från tom till 80% på en halvtimme, med de sista 20% tar ytterligare en timme att sänka laddningen.

Funktioner

Medan det ursprungliga Bandet hade tio sensorer, gör Band 2 det upp till elva och lägger till en barometer i mixen. Detta gör att bandet kan exakt uppskatta hur mycket höjd du förlorar eller får på dina körningar och åkattraktioner, eller helt enkelt mäta hur många trappsteg eller "golv" du har klättrat hela dagen.

Den fullständiga listan över Band 2 sensorer är imponerande. Det mäter din hjärtfrekvens, hudtemperatur och galvanisk hudrespons. den har en treaxlig accelerometer och gyroskop, GPS, en omgivande ljussensor och en mikrofon - listan fortsätter och fortsätter. Det här är sensorer som brinner rådata i Microsoft Health-appen på din smartphone och sedan upp till Microsofts moln där alla saftiga data tuggas igenom och analyseras innan de slås tillbaka till Health-appen på din telefon.

Band 2: s rena ambition är svår att fel. Det här är ett fitnessband som vill vara lika användbart för en gymnastik-frekvent träningsfanatiker som någon som bara vill få en tydligare uppfattning om hur mycket (eller hur lite) träning de får på sin dagliga slip.

Band det till din handled, och du kan glömma det om du vill. Det kommer fortfarande att berätta hur långt du har gått, hur många kalorier du har använt och försök att analysera hur bra du har sovit. Det kommer också att uppskatta hur många av de brända kalorierna var feta och hur många kolhydrater, i hopp om att hjälpa dig att äta rätt saker. Det verkar mångsidighet och hands-off användarvänlighet är framför allt av Microsofts vision.

Gränssnitt och meddelanden

Band 2-gränssnittet är så enkelt och elegant som någonsin. Den ljusa, skarpa pekskärmen berättar för tiden som standard (du kan ställa in den till tiden och väcka den med en knapptryckning om du vill att den ska hålla lite längre mellan avgifterna), medan en stroke till höger ger en snabb inblick i Återstående batteritid, Bluetooth-anslutning och om hjärtfrekvenssensorn är aktiv.

Tryck på skärmen och du får en snabb översikt över din aktuella statistik för dagen: hur många steg du har tagit, avståndet täckt, kalorierna du brände, hur många trappor du har klättrat och du kan också kolla din nuvarande hjärtfrekvens.

Dra åt vänster på startskärmen och du kommer se alla Band 2-installerade appar och olika aktiviteter spridda över en serie ikonpläterade plattor. Det du ser kan anpassas via Microsoft Health App på din smartphone. Detta kommer i Android, iOS och, naturligtvis, Windows Phone-smaker. Inte en löpare? Fina, ta bort det här alternativet från listan. Inte en golfare? Inga problem. Om du vill ha en sömnplatta, en cykelplatta och en Starbucks-kakel så att du snabbt kan ta fram din Starbucks lojalitets streckkod, så är det bra - du kan ha upp till 13 saker, eller så få som du vill.

Och du kan också välja att få meddelanden från din smartphone, med e-post, texter, Facebook, Facebook Messenger och Twitter uppdaterar allt på menyn - lägg bara till relevanta plattor i appen.

E-postmeddelanden, texter och sociala nätverk uppdaterar sig till sin egen flik och en snabb knapp i meddelandet visar dem på skärmen, ett ord åt gången - vilket är vagt praktiskt om du kör (och det finns inget i närheten att springa in ), men inte idealisk på en cykel.

Cykling, promenader och sömn

Jag är inte en löpare, så mina huvudaktiviteter går till och från tågstationen, sover och cyklar timlånga pendlar in och ut i London två gånger om dagen.Jag gör längre turer, i ungefär fyra till fem timmar, på helgerna, och jag brukar använda en Garmin Edge eller Vivoactive smartwatch i kombination med ett trådlöst ANT + hjärtfrekvensband för att logga och registrera mina ansträngningar.

För mig var det ursprungliga Bandet bra som en vardagsspårare, och här får Band 2 fortfarande mina tummar upp. Jag älskar att kunna få en uppfattning om hur mycket träning jag har gjort under dagen, och insikten i mina sömnmönster och vanor, liksom min vilande hjärtfrekvens (en ökning av hjärtfrekvensen är ett tillförlitligt tecken på trötthet eller övergående sjukdom, som det händer), hjälper verkligen med att ge en klar uppfattning när man ska träna hårdare och när man ska ge min kropp tid att återhämta sig. Det är allt användbart, intressanta saker och det faktum att Band 2 registrerar all denna data utan något ingripande är ett stort stort plus.

Från de få dagarna som jag har haft med band 2 verkar pedometerns funktioner ganska noggrann - de slår säkert med min Garmin Vivoactive, ändå. Band 2: s sömninspelning är dock mycket bättre än Garmin-implementeringen. Det var mer konsekvent i stånd att känna igen när jag faktiskt gick och sov och blev inte så lätt lurad av perioder av inaktivitet som sitter framför TV: n. Precis som Garmin, delar den sömn i ljus och "vilsam" (djup) sömn, samt märkning när jag vaknade eller kastade och vände på natten.

Jag är dock mindre imponerad av Band 2 som cykelkompis. Faktum är att det lider av alla samma överenskommelser som minskar den första versionen. Min största bugbear är felaktigheten i hjärtfrekvensövervakningen. Om du lita på en hjärtfrekvensmätare för att indikera när du trycker på dig själv, rätt mängd - svårt för att kunna bibehålla en maximal ansträngning, men utan att tömma ånga, så kommer du att hitta Bandet 2 saknas.

Jag jämförde de inspelade data från Band 2 med en sektion från samma körning inspelad på min Garmin Vivoactive. Skillnaderna är enorma. Bandets hjärtfrekvensspår (den röda linjen i diagrammet nedan) är trappsteg och grov, medan Garmin utmatar en mycket mer trovärdig uppsättning data.

Hastighetsspårningen (blå) från Band 2 ser också misstänkt ut, vilket indikerar att jag ständigt varar upp och saktar. Detta var på en del av vägen som var relativt tydlig, när jag korsade i jämn takt, så det är något klart felaktigt.

Image
Image

Batteri-liv

Microsoft hävdar omkring två dagar med batterilivslängd för Band 2 - exakt samma som tidigare version - men det förutsätter att "avancerad funktionalitet som GPS-användning kommer att påverka batteriprestanda". Det här är sant: min erfarenhet av det ursprungliga Bandet var att GPS-spårning och hjärtfrekvensövervakning förstör absolut batteriet, och Microsoft Band 2 är inte annorlunda.

Två timmars pendling på cykeln (en timme på morgonen, en på kvällen) hamrade batteriet från cirka 90% till 50% vilket ledde till att jag måste ladda Band 2 i slutet av den första dagen. I jämförelse använder Garmin Vivoactive cirka 10% av batteriets livslängd per timme med ett trådlöst ANT + -hjulsband.

Jag tog chansen att ta bandet 2 ut för en kylig (läs: blodig frysning) springa med cykelklubben och - precis som jag misstänkte - kunde det inte sluta kursen. Jag lämnade huset med 95% på klockan och det andades sist efter 3 timmar 35min 58sec - precis 75,5km till en 94km tur. Garmin Vivoactive på min andra handled varade hela räntan med batteri som extra: det sjönk från 58% till 13% under de fyra och en halv timmarna.

Uppriktigt sagt hoppades jag på mer från Band 2. Det är möjligt att jag kanske kan reta lite mer livslängd genom att ändra skärmens ljusstyrka från automatisk till låg, stänga av Bluetooth helt eller till och med - fördröja tanken - avaktivera hjärtfrekvensövervakning, men det kommer aldrig att bli min go-to-enhet. Och jag misstänker att detsamma gäller för alla måttligt känsliga cyklister - ungefär 4 timmar med GPS och hjärtfrekvensspårning är att uttrycka det under par.

Dom

Microsoft har gjort några viktiga förbättringar med Band 2. Det är mycket, mycket bekvämare - så mycket så att jag har på sig den här versionen hela dagen, varje dag utan att märka det. Det blir fortfarande fångat på skjortärmar, mycket mer än Garmin Vivoactive, men Band 2 är nu bekvämt nog att sätta på och glömma.

Bandet 2 har emellertid inte adresserat några sina största brister. Batterilivslängden är fortfarande inte tillräckligt lång för cykelturer på långa eller hela dagen, och de felaktiga hjärtfrekvensdata reglerar det som en pålitlig träningspartner för mig. Om jag inte kan lita på Band 2 för att berätta för mig exakt hur svårt jag driver mig, är det helt enkelt ingen nytta alls. Jag skulle vilja tro att Microsoft kommer att rätta till detta med mjukvaruuppdateringar, men med tanke på att denna fel inte har åtgärdats på det första bandet, håller jag inte mycket hopp.

Vad skulle jag köpa just nu? Förmodligen Garmin Vivoactive. För mina behov finns det ingen perfekt enhet, men nu när Vivoactive finns tillgängligt för omkring 130 £ är det ett mycket mer tilltalande paket.

Jag misstänker dock att jag inte är målmarknaden för Microsoft Band 2, så jag passerade bandet 2 till en av mina kollegor, Alan Martin, som är mer en löpare och fotbollsspelare än långdistanscykelfläkt. För honom och många andra kan Band 2 fortfarande hitta en anständig balans mellan funktioner, design, passform och pris - och de kan inte vara så kräsen om datasidan av saker.Gå vidare till nästa sida för att få en känsla för vad Alan tänkte på Band 2.

Köp Microsoft Band 2 från Microsoft Store | Köp Microsoft Band 2 på Amazon

Denna översyn uppträdde först på Coachs systerstitel, Alphr