Pebble smartwatch recension

Innehållsförteckning:

Pebble smartwatch recension
Pebble smartwatch recension

Anonim

Aktivitetsspårare och träningsband är bra för att räkna steg eller hålla reda på din dagliga aktivitet, men de är ganska enkla. Dessa LCD-skärmar och Bluetooth-anslutningar kan användas för bättre användning med en smartwatch. De lägger massor av extrafunktioner på din handled, inklusive meddelanden och musikkontroll, plus de arbetar med de smartphone-appar som du redan använder för att hålla reda på din träningsrutin.

Tyvärr är de få modeller som redan är tillgängliga från Samsung och Sony alltför komplicerade och har ganska dystert batterilivslängd. Allt, det vill säga, förutom Pebble: skapat tack vare publikmottagningssidan Kickstarter, det är en rimligt prissatt smartwatch med en energieffektiv eInk-bildskärm som inte kommer slut på juice vid slutet av dagen.

Komma igång

Pebble är en avsiktligt enkel smartwatch, så det är ingen överraskning att du inte får mycket i lådan - bara klockan själv och dess egen laddningskabel. Den levereras med en grundläggande gummiband, med en enda lås och tillräckligt med skåror för att säkerställa en bekväm passform på vilken handled som helst. Det kommer definitivt inte att vinna dig några stilpoäng, men det är mycket mer subtilt än andra smartwatches och kommer inte att få avvikande utseende på bussen.

Tack och lov har klockan en standard remmontering, så du kan byta ut den smutsiga gummistroppen ut för en annan om du föredrar, och den är smal nog att glida under en skjortmanchett. Den magnetiska USB-laddningskabeln låses på klockans sida, så du behöver inte ta den av sig bara för att fylla på batteriet, men magneten är inte särskilt stark och kan enkelt slås av.

Klockan i sig är ganska smal, men är helt tillverkad av plast. Den finns i fem färger (svart, vit, röd, orange och grå) och de ser alla ganska billigt ut. Om du ser på stil, måste du betala 250 kronor (ca 152 pund) för det nyligen meddelade Pebble Steel istället. De tre knapparna på ena sidan och en knapp på den andra är också gjorda av plast, men känner sig inte lös och tar en fast press för att registrera en åtgärd.

EInk-displayen tar upp det mesta av klockans ansikte. Det är inte särskilt högupplöst och färgerna är begränsade till svartvitt, men det är skarpt nog att läsa utan att skissa eller föra din handled helt upp till ansiktet. En vit LED-bakgrundsbelysning slås på automatiskt när du trycker på en knapp eller får ett meddelande, så det är lätt att läsa både i mörkret och under dagen.

Hur fungerar det?

På grund av det mest grundläggande visar Pebble tiden och växlar mellan klockans ansikten när du trycker på de övre eller nedre knapparna. Gräva lite djupare, och det finns hundratals möjliga användningar för den lilla skärmen.

Det mest uppenbara är meddelanden. Utanför rutan skickar Pebble-appen textmeddelanden, e-postmeddelanden och telefonsamtal till klockan. Den visar de första raderna i ett mail eller SMS för att ge dig en uppfattning om innehållet utan att behöva fiska din telefon ur fickan. Vår favoritfunktion är musikkontroll. Att kunna byta spår från din handled är utmärkt när du är packad i en upptagen tågvagn, eller om du håller telefonen på ett armband när du är ute efter en körning. Det fungerar med standard iOS- och Android-musikspelare, men spelade också bra med Spotify och en handfull andra musikspelare från tredje part. Du måste först skapa en spellista först eftersom det inte går att välja ett annat album när man spelar.

Även om den har en integrerad stegräknare finns det ingen inbyggd stegräknad app. I stället behöver du använda en app från tredje part för att aktivera Pebble till en lämplig tracker. Några av de populäraste programmen, inklusive RunKeeper, stöder redan Pebble, så du behöver inte ens ändra från din favorit tjänst.

Pebble har en 5ATM vattentät betyg, vilket innebär att du kan bära den medan du badar, dykar eller i duschen. Självklart måste du ligga inom din smartphone för att upprätthålla en anslutning, så det är inte så mycket att hålla på det i poolen om telefonen är tillbaka i omklädningsrummet.

Skärmbilden eInk använder mycket mindre ström än en LCD-skärm, vilket hjälper Pebble Stay-enheten på en laddning i upp till sju dagar. Även om Pebble använder Bluetooth 2.1, som använder mer ström än den nyare Bluetooth 4.0-standarden, lyckades vi ofta mellan sex och sju dagars användning beroende på hur ofta vi mottog meddelanden eller ändrade musikspår. Det laddar också mycket snabbt och når maximal kapacitet på bara några timmar, så du behöver inte vänta hela dagen för att försäkra dig om att det har tillräckligt med juice. Bluetooth 2.1 säkerställer även kompatibilitet med fler smartphones, men en uppdatering av fast programvara möjliggör stöd för Bluetooth 4.0 senare.

Apps

Pebble är i sig lite mer än en klocka med en fin skärm. Du kan ställa in larm och välja från flera olika klockor, men det är ganska mycket tills du kopplar det med din Android eller iOS-smartphone. När du är ansluten med den fria Pebble App, sköts samtal, textmeddelanden och e-postmeddelanden automatiskt till klockan. Det finns ingen anledning att synkronisera den till en dator eller Mac, så du behöver inte oroa dig för att installera program eller säkerhetskopiera dina data - det görs automatiskt via smartphone-appen.

Eftersom Pebble har gjort sin kod öppen källkod finns det ett stort antal applikationer från tredje part som kan lägga till extra funktioner som inte är tillgängliga i den grundläggande appen.Vi använde Pebble Notifier för att lägga till flera e-postkonton, Facebook och Twitter-meddelanden och Instagram-gillar, men det finns hundratals andra som kan lägga till spel, väderrapporter, nya klockor och andra användbara funktioner.

Detta var en komplicerad process, men nu när Pebble har kastat upp dörrarna till en App Store, som är inbyggd i dess iOS-app, handlar det nu bara om att ladda ner dem till din telefon och synkronisera dem trådlöst till klockan. Du kan bara ha åtta appar på klockan samtidigt, men du kan lagra andra på din telefon och byta dem när som helst. En Android-appuppdatering förväntas snart, men var inte tillgänglig vid skrivningstillfället.

Dom

Smartwatches är alla beroende av din smartphone på ett sätt, och Pebble är inte annorlunda. Med rätt appar är det ett fantastiskt sätt att styra din musik, få meddelanden på din handled och hålla koll på dina träningsförlopp. För $ 150 (ca 90 kr) har det nästan alla funktioner du kan förvänta dig, tillsammans med utmärkt batteritid, men är väsentligt billigare än tävlingen. Dess fitnessfunktioner är lite saknade, men om du är beredd att leta efter appar som stöder det, kan Pebble vara överraskande flexibel. Just nu är det den bästa smartwatchen runt.

Betyg: 8/10

RRP: $ 150

Tillverkare: Pebble