Sony SWR10 SmartBand recension

Innehållsförteckning:

Sony SWR10 SmartBand recension
Sony SWR10 SmartBand recension

Med den överflöd av bärbara fitnessbanor som för närvarande finns på marknaden är det svårt att veta var man ska börja när man väljer en. Sony SmartBand SWR10 begränsar omedelbart dina val med begränsad kompatibilitet, vilket innebär att du kan styra den här om du är en iPhone-användare. Du behöver en enhet som kör Android 4.4 eller senare med Bluetooth med låg energi för att kunna använda den, men Sony Xperia Z1 eller Z2 är de rekommenderade enheterna. Beväpnad med Z2 sätter vi bandet genom sina steg.

App-happy

Trots användarhandboken som gör det möjligt att kombinera band med telefonljud som en sång och dans, är det ganska enkelt. Om din telefon är NFC (nära fältkommunikation) aktiverad kan du helt enkelt röra de två tillsammans för att para dem. Du måste ladda ner tre appar - SmartConnect, som möjliggör den inledande paringen, SmartBand, från vilken du kan konfigurera bandets inställningar och Lifelog, huvudgränssnittet. På modellerna Xperia Z2 och senare är SmartConnect förinstallerad och inbjuder sig till SmartBand istället för att visa en ikon på startskärmen.

Bandet självt är lätt och bekvämt, och kärnspårningsenheten är avtagbar för laddning. Du måste ansluta den till en USB-port för att ladda den, eftersom det inte finns någon kontakt på kabeln. Återigen är Xperia-användare till en fördel eftersom laddningsportarna på spåraren och telefonen är desamma, vilket gör kablarna utbytbara. Du kommer upp till full effekt på en halvtimme, och behöver inte ansluta igen i ungefär fem dagar. Tre ljus på spårarens sida indikerar full laddning, och betyder också om enheten är i dag eller nattläge.

Det är möjligt att byta mellan lägena med knappen på sidan av bandet, men det förvrängda mönstret där du måste trycka på det betyder att det är lätt att tillfälligt stänga av det, så det är bättre att konfigurera inställningarna i SmartBand-appen. Skärmkontrollarna gör det enkelt att ändra inställningar och du kan ställa in det för att gå in i nattläge automatiskt vid en tidpunkt du väljer. Du kan också välja att vakna upp vid den optimala punkten i din lätta sömncykel varje morgon, men bara de lättaste sovarna skulle vara upprustade av bandets minsta vibrationer.

Fiktiva figurer

När den ursprungliga konfigurationen var klar, satte vi oss på en promenad. Trots att takten varierade mellan en avkopplande promenad och en jog, registrerade Lifelog ingen körning, och räknade helt enkelt de steg vi hade tagit. Uppgift om felaktighet var inte begränsad till rörelse heller; bandet förklarade oförklarligt upp en hel tio timmars sömn, trots att vi bara snoozed för sex. Det gör möjligheten att ändra dina dagliga mål något meningslöst om du inte kan lita på de uppgifter som bandet samlar in.

Interface-wise, Lifelog är en attraktiv app, med en färgad rutnätmeny och sidoskrolning av din dagliga aktivitet, men det ger inget syfte för den information som den samlas in. Du blir ombedd att mata in din höjd och vikt när du loggar in på appen, men inga beräkningar på rekommenderad aktivitet eller kaloriförbränning för BMI rekommenderas. Det verkar som om Sony saknar ett enkelt trick. Om du är nöjd att presenteras med det minsta antalet data och utarbeta dina egna mål, kan SmartBand vara ett bekvämt alternativ, men för de som ser allvarligt över att övervaka sin skicklighet, saknas det många märken.

Sony SmartBand är tillgänglig från tre i butik och online från three.co.uk