Sony Walkman NW-WS623 Vattentät MP3-spelare och Bluetooth-hörlurar Review

Jag har förtjusta minnen från Walkman, speciellt kassettversionen. (Mindre så MiniDisc-spelaren - jag är fortfarande ont om det slöseri med tid.) Nu har Sony rekonstruerat Walkman för modern ålder genom att krympa spelaren, klistra fast den i ett par hörlurar och, i ett nöje till det som gjorde för Walkman / MiniDisc / MP3-spelaren, lägger till Bluetooth så att du kan ta samtal och strömma från din allmäktiga - viska det tyst - smartphone.

Det är dock mer än en liten MP3-spelare. Hörlurarna är lämpliga för simning (betygsatta IPX5 / 8, detaljerade funktionsfläktar) och medan knoppen är utformade för att bilda en tätning i örat finns det ett omgivande brusläge som kommer att triggas i världens ljud runt dig.

Det är ett lockande erbjudande, speciellt på £ 140 för 4GB-versionen, så jag försökte ut de catchily titeln NW-WS623s på cykeln, på en körning och i poolen för att se om de är ett värdefullt alternativ till en smartphone (eller smartwatch med musiklagring) och Bluetooth-hörlurar.

Jag började med en nedslående snabb session i poolen. NW-WS623 är försedd med två uppsättningar öronskyddskåpa (med fyra storlekar i varje set). Paren för vattnet har en tätning för att stoppa vattnet läcker in och du kan bara använda musikspelaren - hörlurarna kommer inte att ansluta till telefonen via Bluetooth i vattnet.

Tyvärr, så snart jag satte mitt huvud under vattnet vid simning, både med främre kryp och bröstkörteln, togs hörlurarna av. Örhängen höljen är ganska stora och det verkade att dragen var tillräckligt för att slå dem ur sin plats. Jag lyckades med ett par bröstslag längder med mitt huvud över vattnet och njöt av upplevelsen att simma med musik, men för länge började min nacke att ont och hörlurarna hamnade på sidan av poolen med min handduk.

Åtgärden är att hålla hörlurarna på plats med hjälp av ett par skyddsglasögon längst upp på öronproppen. Inte över öronsnäcken själv, men: anvisningarna varnar dig för att öronproppen är utformad för att passa ordentligt i örat och skapa en tätning, kan appliceringen av starkt tryck skada örat eller trumhinnan. Vissa vattentäta hörlurar fästs på skyddsremmar så jag är förvånad över att de inte gör det. Många kommer förmodligen att kunna göra dessa verk (andra granskare har), men jag är inte övertygad.

Allt är inte förlorat men. Simning är inte det enda vattensportet, och om du är på något sätt som uppstigning eller paddling kan du ge dig ett sätt att lyssna på musik när du kryssar längs en vattenväg.

Och det finns flera andra anledningar till varför NW-WS623 är värt din tid. Mina lugholes har alltid kämpat med trådlösa Bluetooth-hörlurar - jag har provat alla typer av olika tips, vingar och flänsar, och jag kan garantera att en eller båda knopparna kommer att falla ut i midaktiviteten, och de kommer inte att håll dig på plats om du måste sätta tillbaka dem i ett svettigt öra. Så att ha en öra-krok är en välsignad lättnad och det enkla silikonbandet som kan fästas stramar passformen så att de förblev säkra under en 40 minuters stabil körning.

Image
Image

REKOMMENDERAD: De bästa hörlurarna

Det omgivande ljudläget är också en utmärkt funktion för körningar, överföring av ljud genom höljet och in i öronproppen, blanda det med musik. Jag kunde inte riktigt säga skillnaden mellan de tre nivåerna av omgivande hjälp vid körning, men medan du satt i gymmet före körningen och fiddling med inställningarna, var jag omgiven av någon form av PT-gruppsäljmotivationssession och det var härligt att gå från att höra deras chatter och kusliga blandade in med min musik för att blockera ljudet av dem helt ut med knappen på knappen.

Funktionen är dock inte dumtålig och Sony garanterar inte att du kommer att höra allt som går runt dig perfekt, så jag föredrog att gå med en lös passform när jag cyklar i London. Jag kunde fortfarande höra radion tydligt men strålade med Bluetooth från min telefon utan problem.

Ljudet på musik är tillfredsställande, men jag fann att basen saknades, även om det kan bero på att jag är van vid den blomstrande power boost-funktionen på Fitbit Flyers.

MP3-spelare-delen av hörlurarna är enkel, men om du brukar lyssna via din smartphone kan du missa några funktioner. Chefen bland dem är att du inte kan hoppa över till ett visst album eller en spellista som du har laddat på spelaren. Inte förvånande eftersom det inte finns någon skärm, men det får mig att tro att det inte är värt att uppgradera lagringsutrymmet från 4 GB (£ 140, bra för 12 timmars musik) till 16 GB (£ 180) eftersom du hoppar över hundratals låtar för att komma till det ena albumet du vill känna dig som en faff, särskilt med tanke på hur lätt det är att flytta musik på och av hörlurarna.

Jag använde en MacBook och när jag hämtade innehållsöverföringsprogramvaran kunde jag dra och släppa rakt från iTunes till Walkman-fönstret och varje fil togs över efter några sekunder. Det finns också ett alternativ att skapa en automatisk överföringsmapp på din dator för att göra det ännu bekvämare. Min enda mindre grumble är att gränssnittet ser clunky ut, speciellt på en Mac - men vad som helst, eller hur?

Denna brist på polska överför till knapparna, där Sony har dunkat den tre-knappiga kontrollen som är vanlig för de flesta trådlösa hörlurarna och ingår åtta. På högerkåpa finns strömbrytaren, en uppspelnings- / pausknapp och en två-stegs hoppa framåt / bakåt-knapp.Till vänster, en lägesknapp för att hoppa över de tre uppspelningsalternativen (återspelning, blanda, blanda alla), en knapp som aktiverar Bluetooth-parning och cykler genom de tre omgivande brusinställningarna och volymknappen. Jag antar att det blir andra naturen i slutet, men det var för mycket för min stackars hjärna och jag var tvungen att fortsätta att hänvisa till instruktionerna för en aide-mémoire.

Batteriet kan ta upp till 12 timmar (spelar MP3-skivor med omgivande ljudläge avstängt) och det finns en snabbladdningsfunktion som ger dig 60 minuters uppspelning genom att plugga in i bara tre minuter. Mycket imponerande, men eftersom det inte finns någon röstmeddelande om batteriets livslängd kvarstår det fortfarande risk för att du kommer slut på juicens midaktivitet.

Trots dessa niggles är vi glada att Walkman inte har blivit vägen för MiniDisc (* häller en ut *). Det ger ett rätt annorlunda alternativ till Bluetooth-hörlurar som endast har mindre variationer mellan dem. Vill du springa med musik men inte vill bära din telefon eller ha en dyr smartwatch? Kolla på dem. Gilla vattensporter och vill ta med dina låtar med dig ut på vattnet? Kolla på dem. Kämpa för att hitta hörlurar som stannar? Du får idén.

4GB £ 140, 16GB £ 180, köp på sony.co.uk, kolla priset på amazon.co.uk