Wii Fit U recension

Wii Fit U recension
Wii Fit U recension

Anonim

Wii var ett kulturfenomen som förstörde stereotypen av dataspel som solo sysslor som främst spelas av unga män ensam i sina sovrum. För första gången spelade Pong-familjer spel tillsammans, unga och gamla, manliga och kvinnliga. Men när alla tröttnade på att spela golf med granny och familjen tennis dubbelt matcher förlorade sin konkurrenskraftiga entusiasm, det var Wii Fit som höll Nintendos konsol i den vanliga zeitgeisten.

Wii U har nu sin egen konditionstitel i form av Wii Fit U, som inte är för fantasifullt titeln. Liksom sin föregångare är det viktigaste tillbehöret en Balance Board som fungerar som vågar och använder din viktfördelning i kombination med en accelerometer i Wii fjärran för att spåra dina rörelser. Den här gången har du också en liten enhet som klämmer fast på ditt bälte som heter en Fit Meter. Det är i princip en pedometer med en höjdmätare och termometer som används för att spåra dina rörelser när du inte spelar spelet.

När du startar Wii Fit U kan data från Fit Meter synkroniseras genom att peka på den på din Wii U Gamepad och helt enkelt hålla ner en knapp. Då kan du se din aktivitet visas i tydliga, färgkodade diagram och tidslinjer som visar hur långt du har rest och hur mycket av det du gick, joggar eller kör i tydliga, färgkodade tidslinjer.

Image
Image

För att uppmuntra till ökad aktivitet finns det utmaningar för Fit Meter som jämför din statistik med konkreta verkliga saker och platser, som att gå runt längden på Kinesiska muren eller att skala Eiffeltornet. I huvudsak är det en förenklad version av andra fitness trackers som Nike + FuelBand SE, Jawbone UP eller FitBit Flex men med ett mer spelcentrerat tillvägagångssätt på sätten som det belönar din verksamhet.

Ett annat sätt att övervaka och registrera dina fitnessvinster är att göra en daglig kroppskontroll med hjälp av balansräkningen. Det visar BMI och vikt, men tar inte hänsyn till kroppstyp. BMI är inte det mest exakta sättet att mäta om någon är överviktig och utan att kunna låta spelet veta om du är bred eller muskulös, till exempel blir den ganska överflödig. Med detta sagt, visar graferna som visar din viktförändring en bra referensram för dina framsteg över tiden, bara betala inte för mycket uppmärksamhet åt BMI-bedömningen.

De faktiska aktiviteterna spänner från yoga till repeterande övningar och minispel som boxningsborr som verkligen får din hjärtfrekvens. Du kan också anpassade göra hela träning baserat på hur länge du vill träna eller hur många kalorier du vill bränna. Ingen av dessa kommer att visa sig alltför utmanande för alla med träningserfarenhet, men de garanterar alla att du svettas och andas om du lägger allt i dem.

En virtuell personlig tränare (man eller kvinna, det är upp till dig) talar dig genom varje träningspass och erbjuder uppmuntran och formulärtips. Förutom detta råd kan du använda kameran på Wii U: s gamepad för att se till att du gör ett bra jobb att kopiera den korrekta formen för varje övning.

Wii Fit U kommer aldrig att vara tillräckligt omfattande för att ersätta ett gym och en lämplig personlig tränare, men det som utmärker sig, uppmuntrar dig att göra någon form av daglig fysisk aktivitet. Ett av sätten är gör det här med sin online-community där du kan dela statistik med andra användare. En annan är den ständiga belöningen för att spela varje dag tillsammans med prestationer för att träffa vissa milstolpar, oavsett om det är utmaningar som slutförts eller viktmål uppnådda, medan Fit Meter gör ett bra jobb att göra det mer mobilt ett roligt pågående spel än en syssla.

Gym-goers som lyfter vikter eller slår löpbandet i längre perioder kommer inte att se några stora fitnessvinster (även om de alltid kan lära sig yoga från deras lounge). Men om du är skrämmad genom att gå till gymmet, har inte råd med ett medlemskap eller föredrar att inte våga ut i det hårda vintervädret att träna, är Wii Fit U ett underhållande sätt att bli aktiv och, viktigare, stanna aktiva. Plus, vilka andra spel låter dig styra en släde ner ett berg genom att växla tryck mellan var och en av dina skinkor? Exakt.

Rekommenderad: