MF tar på London Dextro Energy Triathlon

Video: MF tar på London Dextro Energy Triathlon

Video: Missing My Brother 2024, April
Anonim

Den 24 juli 2010, MFs Nick Hutchings avslutade sin första olympiska distans-triathlon (1,6 km simning, 40 km cykel, 10 km körning) vid London Dextro Energy Triathlon i Hyde Park. Så här kom han på och några tips från Maxifuel triathlete och före detta dubbel europeisk triathlon-mästare Olly Freeman på vad han kunde ha gjort bättre. Om, som Hutchings, tar du på London Triathlon den 8 augusti (eller någon annan kommande Olympic Triathlon) och har inte mycket triathlon erfarenhet, bör du hitta det här ganska användbart. Pre-race Hutchings - Jag vände upp ungefär en timme innan evenemanget började och även om jag hade studerat mitt raceringspaket så snart jag kom till övergångsområdet kände jag mig lite överväldigad av alltingens komplexitet. Jag snubblat i tio minuter och försökte utarbeta vad jag skulle göra först. Så småningom hittade jag min cykelbåt, fäst mina högra cykelskon till min pedal, för att jag hade haft problem med att få det att klippa på under träningscyklerna och var orolig att det skulle sakta ner mig under loppet, lade mitt andra kit ut framför min cykel och sprang till toaletten för en pre-race wee. När jag kom till hytterna fanns en massiv kö. Detta innebar att jag inte bara satte min blåsa under massiv belastning, men också när jag äntligen var borta, sätt på min våtdräkt och kom till startlinjen för simmen, det var bara ett par minuter tills starten klaxon blåses. Det var alltför förhastat, men på flipsidan hade jag inte mycket tid att stå kvar innan loppet blev nervöst. Fri man Det låter som om jag före varje tävling! Om du lämnar dig tillräckligt med tid för att starta övergången är viktigast, och om du har en uppsättning rutin med inbyggda tidsbidrag för looköer kan du minska din stress före stress. Det är också användbart att komma ihåg att det kan ta mer tid än vanligt (minst fem minuter) före en tävling, eftersom du kan vara lite svettig från uppvärmningen, vilket gör att våtdräkten klämmer fast i din hud. Simma Hutchings - Jag hade blivit varnad att det var normalt mycket argy-bargy i början av en tri-sim, men lyckligtvis det aldrig materialiseras. Jag började ganska långsamt och hittade mig snabbt mot baksidan av förpackningen. Min triceps var värre sämre för de första 400m men när jag hade nått 750m-poängen kände jag mig stark och började hämta takten. Jag såg efter varje sekundslag - jag försökte göra det fjärde kvartalet för lite men jag började simma utanför kursen, så jag gick tillbaka till att göra det oftare. Jag hade lyssnat intensivt på marskalkan som beskrev rutten före starten men jag var orolig att jag skulle simma den felaktiga vägen runt S-böjningen i slutet av kursen och bli diskvalificerad. Det var dock bra - jag tittade bara på gruppen framför mig istället för att använda böjarna för att navigera i S-böjningen. Jag slutade simma i 30min 40sec. Freeman - Den mest argy-bargy tar plats i mitten av förpackningen, så om du är övertygad om din simning kan du försöka börja snabbt före det värsta eller om du är nybörjare kan du hänga tillbaka för att undvika det … men när du är bakom det är det väldigt svårt att komma igenom det till framsidan. Om jag är på framsidan kommer jag att se en gång var tredje till fyra slag genom att kombinera en syn med andetag, men om jag simmar i ett pack så kommer jag sällan att synas. Jag håller bara min bärkraft i förhållande till förpackningen. Du kan i allmänhet känna förpackningens rörelse runt dig, så det är mer effektivt att fortsätta med din egen simning och lita på att förpackningen går i rätt riktning.Swim-cykeln övergången Hutchings - Jag kände mig yr och disorienterad när jag gick ut ur vattnet men snabbt överträffade det under korta gången till min cykelbåt. Jag drog min våtdräkt ner till min midja så snart jag gick ut ur vattnet, stod sedan på armarna och krypnade ut ur det framför min cykel. Jag cyklade, bar jag barfota ner till cykelbenets start, jag satte på min vänstra sko, fast min fot i den högra (som redan var fäst på min pedal) och trampade av och fastnade min vänstra fot i min pedal så fort jag kunde. Övergången hade tagit mig fyra minuter. Freeman - Övergångar är svåra i bästa stunden, men med en disorienterad, syrehånad hjärna kan det vara en mardröm. Träning gör dock perfekt - vilket framgår av min T1-tid i samma tävling, vilket var 33 sekunder. Att ta bort den övre halvan av våtdräkten under körning till övergång sparar tid och med att båda dina cykelskor redan är fastsatta på pedalen betyder att du kan bota dina fötter i dina skor när du redan har byggt upp fart på cykeln. Jag använder också babyolja under min våtdräkt för att göra det lättare att dra av det. Använd inte vaselin eftersom det kan klä på våtdräktens beklädnad.Cykeln Hutchings - Cykeln var det avsnitt jag var mest oroad över. Jag hade gjort en hel del simma träning i öppet vatten och mycket kör, men den enda cykelträning jag hade gjort fram till en vecka före tävlingen var på en träningscykel. Och även om jag hade gjort flera 40km-sessioner var jag orolig att det inte skulle översättas till en cykel. Jag fick min vägcykel veckan före tri så jag skulle klämma i tre åkar på 20-30 km men min baksida dödade mig efter varje och jag visste att jag skulle drabbas sämre under loppet. Jag började cykelbenet inte långt borta så fort jag kunde gå men jag började gasa ungefär halvvägs och var mycket långsammare för den andra 20km.Jag fick också frihjulet lite för att ta lite av vikten från min baksida, vilket kände att det var i brand. Jag tog flera sopor av en tankning kolhydratdryck under cykelbenet. Jag skulle ha tagit på mer än den jag hade smakat som skit. Jag försökte också svälja en energigel men jag slutade att hälla det mesta över mina händer. För att göra saker värre, varje gång jag nådde min vattenflaska, slutade jag nästan för att undvika att falla av min cykel. Jag avslutade de fem varven i 1h 14min 26sec. Freeman - Försök att träna många av dessa saker i träning - få det mesta av gelén i munnen, få din dryckesflaska utan att förlora fart och bara bekanta dig med din baksida med rigor av vägcykel. Du måste också hitta en energidryck som du gillar smaken av så att du inte är avskräckt från att dricka den. Du borde dricka det under träningstider, att vänja sig, såväl som i raser. Min favorit är apelsin smak Maxifuel Viper Active. Den cykelkörande övergången Hutchings - Trots att jag är en triathlon nybörjare visste jag att jag hade gjort illa här. Jag slog min cykel och försökte springa till min kaj i mina cykelskor. Jag kände mig som att jag skulle dra något så jag slutade och tog av mina skor. När jag kom fram till min kaj, dumpade jag min cykel och fick slösa bort tiden att lägga på en gips på varje fot eftersom jag hade två dåliga blåsor under en träningsperiod några veckor innan. Jag slutförde slutligen övergången i 3min 34sec. Freeman - Jag kan inte säga mycket mer än "övning gör perfekt" igen. Det är bäst att ta fötterna ur cykelskorna medan du fortfarande är på din cykel och låter dem fästa på pedalerna. Då när du hoppar av kan du springa barfota på dina löparskor och lägga dem på med minimal tid bortkastad. Blåsor kan också undvikas genom att lägga lite vaselin i dina skor före loppet, speciellt på de punkter där du vet att du kommer att gnugga och blåsor. Trots detta slutar jag ofta tävlingar med blodsugna skor, men det är ett litet offer för en något snabbare T2. På rymmen Hutchings - Jag kände mig lättad att jag skulle komma igenom cykeln utan en punktering eller göra något som fick mig diskvalificerad. Dessutom har jag kört massor av 10K så så att jag skadade mig, jag kände mig säker på att jag definitivt skulle avsluta loppet. Jag sprang de två första 2,5 km varven så svårt som möjligt. Sedan gick jag långsammare under den tredje för att spara lite energi för den sista, som jag sprang ganska platt ut. Jag bar inget vatten med mig, men tog det från rasen marshals varje gång det erbjöds. Jag skulle ta en svala, häll sedan resten över huvudet för att hålla mig coolt. Jag korsade linjen på 44min 9sek. Min övergripande tid var 2h 36min 47sec och jag känner att jag definitivt kunde knacka lite tid på det. Jag skulle vilja slutföra London inom 2 timmar 30min men jag vet inte hur realistisk det är. Jag ger det min bästa skott dock! Freeman - 10K-körningen handlar om pacing. Du måste motstå frestelsen att gå av för hårt så att du inte bleknar mot slutet, men du vill inte heller korsa målstrecket som att du kunde ha gått snabbare. Du är rätt i att inte försöka dricka för mycket vatten på gång - det är bara inte värt det eftersom din kropp kommer att kämpa för att absorbera den och det kommer bara att glida runt i magen. För körningen borde erfarenhet och sunt förnuft leda vägen.

Om du letar efter en triathlon att komma in men är mer av en mountainbiker än en road racer, registrera dig för våra off-road triathlon Tough Tracks. För mer information om uthållighetshöjande sportnäring från Maxifuel, kolla in deras hemsida.